web
You’re offline. This is a read only version of the page.
close
Skip to main content

Announcements

News and Announcements icon
Community site session details

Community site session details

Session Id :
Power Platform Community / Forums / Copilot Studio / [Copilot Studio – Team...
Copilot Studio
Suggested Answer

[Copilot Studio – Teams] Conversation Start topic not auto-triggering in Teams channel

(1) ShareShare
ReportReport
Posted on by 4

Bonjour la communauté,

Je développe un agent conversationnel avec Microsoft Copilot Studio (orchestration classique) déployé sur Microsoft Teams avec authentification Microsoft 365.

Contexte de mon agent :
Mon agent "Assistant IA SOG" est un assistant IT déployé en production sur Teams. Le topic système "Début de conversation" (Conversation Start) est configuré pour afficher automatiquement un message de bienvenue personnalisé à l'ouverture de la conversation. Ce topic appelle deux flux Power Automate :

1. "SOG - Salutation Dynamique" : calcule la salutation en fonction de l'heure locale (UTC+1, Libreville) → "Bonjour", "Bon après-midi" ou "Bonsoir"

2. "Initialisation & Salutation Utilisateur" : récupère le profil de l'utilisateur connecté via Microsoft Graph API (endpoint /users/{email}) avec des permissions applicatives Azure AD → affiche "Bienvenue, OZOUMET Priscilla !" suivi de la liste des services disponibles

Ce qui fonctionne :
Dans le panneau de test de Copilot Studio, le topic "Début de conversation" se déclenche automatiquement à l'ouverture et affiche le message complet avec la salutation dynamique, le nom de l'utilisateur et la liste des services (voir capture n°1).

Ce qui ne fonctionne PAS :
Dans Microsoft Teams, quand j'ouvre l'agent :

• Le message de bienvenue ne s'affiche PAS automatiquement

• L'écran affiche soit les lanceurs de conversation (conversation starters) par défaut, soit un écran vide "Commencer une conversation rapide"

• L'utilisateur doit taper manuellement "bonjour" pour déclencher le greeting

• Quand le greeting se déclenche enfin, il s'affiche incomplet (sans le nom de l'utilisateur) et un popup "Se connecter pour continuer" apparaît deux fois consécutivemen

•  

Ce que j'attends :
Le même comportement que dans le panneau de test : à l'ouverture de l'agent dans Teams, le message de bienvenue personnalisé devrait s'afficher automatiquement, comme je le vois dans de nombreux tutoriels sur Copilot Studio.

Ce que j'ai vérifié :

• Le topic système "Début de conversation" est bien activé (toggle ON)

• L'authentification est configurée en Microsoft 365

• Les flux Power Automate utilisent le trigger "When a Copilot Studio assistant calls a flow"

• Les connexions SharePoint et Graph API fonctionnent après autorisation

• L'agent a été republié plusieurs fois

• J'ai supprimé et réinstallé l'agent dans Teams

• System.User.Email est utilisé (pas de variable custom pour l'email

Mon environnement :

• Copilot Studio (orchestration classique, pas générative)

• Modèle : GPT-5 Chat

• Canal : Microsoft Teams

• Authentification : Microsoft 365

• Power Automate : connecteurs SharePoint, HTTP (Graph API)

• Azure AD App : permissions applicatives (pas déléguées)

• Tenant : environnement par défaut

Mes questions :

1. Le topic système "Début de conversation" est-il censé se déclencher automatiquement à l'ouverture de l'agent dans Teams, comme il le fait dans le panneau de test ?

2. Si oui, pourquoi ne se déclenche-t-il pas dans mon cas ? Est-ce lié au fait que ce topic appelle des flux Power Automate nécessitant une authentification ?

3. Le double popup "Se connecter pour continuer" est-il un bug connu sur le canal Teams ?

4. Quelle est la bonne pratique pour structurer un topic de salutation qui appelle des flux authentifiés, tout en garantissant un affichage automatique dans Teams? 

5.  

Merci d'avance pour votre aide !

Capture d'écran 2...
Capture d'écran 2...
Capture d'écran 2...

Your file is currently under scan for potential threats. Please wait while we review it for any viruses or malicious content.

I have the same question (0)
  • Suggested answer
    Sayali-MSFT Profile Picture
    Microsoft Employee on at
    Hello    ,

Teams does not reliably auto-trigger the “Start of conversation” topic because Teams uses persistent, user-initiated chats. The conversation start event only fires when the chat is first created and does not run again when reopening the bot. This is why welcome messages appear in the Test panel but not consistently in Teams.
    The behavior is expected and not caused by your flows or configuration. Teams typically requires the user to send a message (such as “hi”) before flows and topics execute.
    The double “Sign in to continue” prompt is usually due to authentication behavior in Teams. Multiple authenticated actions (such as Graph API and SharePoint/Power Automate calls) can trigger separate token acquisition and consent flows, especially when using application permissions.The incomplete greeting issue occurs because authentication is not completed during the first turn. As a result, Graph API calls may fail initially, causing missing user details until login finishes.
    For production bots, Microsoft recommends avoiding authenticated flows inside the Conversation Start topic. Instead, use a lightweight static greeting first, then trigger onboarding and authenticated flows only after user interaction. Combining flows, caching user data, and minimizing connectors can also help reduce repeated sign-in prompts and improve the Teams user experience.

1. Is “Start of conversation” triggered automatically in Teams?
    No — in Teams, the bot does not auto-start; user must send first message.

2. Why doesn’t it trigger in my case?
    Because Teams uses user-initiated + persistent chats, so conversation start doesn’t fire on open. 

3. Is it related to authenticated flows?
    Partially — flows don’t block trigger, but they delay/fail execution until login happens.

4. Is double “Sign in to continue” a bug?
     Not a bug — happens due to multiple connectors/flows requiring separate authentication.

5. Best practice for greeting with authenticated flows?
    Show simple static greeting first, then call flows after user input (e.g., “hello” / button click).

Under review

Thank you for your reply! To ensure a great experience for everyone, your content is awaiting approval by our Community Managers. Please check back later.

Helpful resources

Quick Links

Season of Sharing Community Challenge Launch!

Jump in, show your community spirit, and win prizes!

Kudos to our 2025 Community Spotlight Honorees

Expanding mentorship, skilling, and AI innovation

Congratulations to the May Top 10 Community Leaders!

These are the community rock stars!

Leaderboard > Copilot Studio

Valantis Profile Picture

Valantis 277

11manish Profile Picture

11manish 206

sannavajjala87 Profile Picture

sannavajjala87 156 Super User 2026 Season 1

Last 30 days Overall leaderboard